от -

Несъмнено музеят на авиацията край пловдивското село Крумово е един от най-интересните у нас. За 25 години в него са събрани над 6800 експоната и около 70 машини, представящи различните етапи от българската авиационна история.

На външни стоянки из двора на музея са подредени летателни апарати, част от бойната, транспортната, спортната и селскостопанската авиация. Гордите машини разказват на посетителите за тревожните дни на Втората световна война – времената, когато в българското небе за първи път се е чул звукът на реактивните двигатели и тези на първите граждански полети.

Експонати от музея на авиацията

Част от външната експозиция на музея

Но както във всеки музей, така и тук има едно тихо място, из което рядко се разхождат посетители. Едно място, разположено в най-отдалечената част на двора, където сред тишината на полето няколко тъжни аероплана очакват сетния си час…

Това са машините, използвани за резервни части. Корпусите на някои от тях са разглобени, други са със свалени крила, а времето е поставило неумолимия си отпечатък върху всички.

Условията, нужни за една истинска урбекс разходка, тук са чудесни, а наличието на стара летатена техника е допълнителен бонус, така че едва ли има по-подходяща дата от 12 април – международният ден на авиацията и космонавтиката, за да ви запознаем с ветераните от стоянката за резервни части!

В самия край на музея, далеч от погледите на посетителите, остарелите метални птици са отпуснали грохналите си туловища върху хладната земя. Няколко МиГ-15, полуразрушен спортен самолет, отделни крила и един вертолет Ми-4М избеляват под слънцето докато бавно се стопяват, давайки живот на останалите експонати.

Единственият хеликоптер в тази тъжна компания още в началото се набива на очи заради прекършената си опашка и окаяния си вид. През 50-те години той е бил базиран във Варна, където е служил като вертолет за борба с подводници, заменяйки вече остарелите водосамолети Arado-196 A3 “Акула” (единственият запазен такъв самолет в света също е част от музейната сбирка).

Годините си минавали и след като била изведена от експлоатация, по неведоми военни канали вече пенсионираната машина се озовала в музея на авиацията. Тук тя щяла да се превърне в експонат, но съдбата решила друго. В началото на 90-те години внезапно разразила се буря връхлита музея и чупи опашката на ветерана.

Вертолетът така си и останал – избелял, с липсващи елементи, в очакване на неясното си бъдеще. Заорал земята с опашния си винт. А заедно с него и няколкото самолета от зората на реактивната ера, чийто житейски път също завършва тук…

Експонати от музея на авиацията

Експонати от музея на авиацията

Експонати от музея на авиацията

Експонати от музея на авиацията

Експонати от музея на авиацията

Експонати от музея на авиацията

Експонати от музея на авиацията

Експонати от музея на авиацията

Експонати от музея на авиацията

Експонати от музея на авиацията

Експонати от музея на авиацията

Експонати от музея на авиацията

Експонати от музея на авиацията

Последвайте ни във Facebook и Instagram, за да не пропускате разходките и с други ръждиви машини!

Сподели

Още от Урбекс

Киселчово е малко родопско селце, скътано в самия край на България. Границата с Гърция отстои едва на няколко километра, а цивилизацията на поне няколко десетилетия…

През 1908 г. в землището на свогенското село Искрец, с указ на цар Фердинанд I е създаден противотуберколозен санаториум, в който да бъдат настанявани страдащите…

За много от вас Косово навярно е символ на войната. Война, оставила хиляди хора без домове, погубила техните близки, а останалите – разпиляла по различни…

Вървим по прашния айтоски път, покрай безкрайна ограда от бодлива тел, и се оглеждаме за най-подходящото място, откъдето да се промушим. Намираме го в един…