от -

Каква е първата ви асоциация, когато чуете за Съветския съюз? Едва ли е “туризъм”! Ала истината е, че в СССР се е осъществявала активна рекламна дейност, целяща да привлече чуждестранни посетители към някоя от републиките.

Още през 1928 година Сталин учредява туристическа агенция, управлявана от правителството. Нейното име е “Интурист” – дума, получила се след емблематичното за соца сливане на понятията “иностранный” (което означава “чуждестранен”) и “турист” (май няма нужда от текст в скобите!).

Туристически брошури от СССР

Туристически брошури от СССР

Туристически брошури от СССР

Стремежът към популяризиране на младата социалистическа държава е сред непознатите аспекти на Сталинския тоталитаризъм. За да бъде повишен интересът към страната, са използвани различни способи. За един от тях – брошурите, приканващи към посещение на съветските републики – ще стане дума в настоящия материал.

Архивните изображения привлякоха вниманието ни със своя удивителен дизайн. Всички “агитматериали” са от 30-те години на XX век, но това в никакъв случай не им пречи да изглеждат изключително атрактивно. Брошурите, които ще видите днес, са предназначени за туристи от най-влиятелните капиталистически държави на Запад – Германия, Англия, Франция и САЩ.

Туристически брошури от СССР

Туристически брошури от СССР

Туристически брошури от СССР

Въпреки че са от един и същи период, рекламните материали имат различна стилистика. Някои са откровено наивни, пречупващи реалността през розовите очила на “Интурист”. Други изобразяват пасторални гледки, които биха умилили дори кореняците алпийци. Трети пък притежават намек за ориенталска атмосфера – препратка към красотата на “по-екзотичните” части на СССР.

Абстрактните силуети и строгите шрифотве, използвани в брошурите, изграждат стилистика, която комбинира характерни за две течения в изкуството елементи – авангард и социалистически реализъм.

Туристически брошури от СССР

Туристически брошури от СССР

Туристически брошури от СССР

“Интурист” не просто оцелява след краха на СССР през 1991 година. Той продължава да бъде сред най-големите туристически компании в Русия. Може да разгледате рекламите от зората на този бизнес в нашата галерия. А за още любопитни статии, харесайте страницата на Urbex.bg във Facebook!

 

Сподели

Още от Място за пушене

Празниците са преходни, а махмурлукът – вечен! Тази квинтесенция често нахлува в главите ни заедно с целия посталкохолен световъртеж, но тъй като в този крехък…

В тазседмичното издание на рубриката ни „Напуснахме големия град“  ще ви срещнем с един човек, който не просто се е отказал от удобствата на градската…

“Напуснахме работа и заживяхме в Родопите” Изричали сме тези думи десетки пъти през последните месеци. Заедно с отговорите на въпросите, които обикновено ги следват. Как…

Продължаваме с нашата неделна рубрика, в която публикуваме личните истории на наши читатели. Лични истории, които ни дават сили да продължаваме – та нали преди по-малко…